Dit zijn de 25 wetenschappers van de Wetenschapsbattle 2020

Honderden leerlingen aan vijf Vlaamse lagere scholen hebben de afgelopen weken uit een stapel inzendingen 25 wetenschappers geselecteerd die mogen deelnemen aan de Wetenschapsbattle 2020. De kinderen kozen voor thema’s zoals exoplaneten, zieke levers en beestjes in de smartphone. Ben je ook benieuwd naar de geheimen van een octopusbrein? Of wil je weten wat je van kaka kunt leren? 

In de week van 16 maart 2020 vinden er in elke Vlaamse provincie Wetenschapsbattles plaats op een lagere school. Dan presenteren telkens vijf wetenschappers hun onderzoek aan een volle zaal kinderen. Die kinderen stemmen voor de beste presentatie en organiseren alles zelf, van de jury tot de tijdbewakers. En de vijf winnaars per provincie mogen op 31 maart naar de razend spannende finale in Technopolis, georganiseerd door het College Paters Jozefieten van Melle.

Hieronder vind je de 25 geselecteerde wetenschappers, met telkens de titel van hun inzending.

Provincie Antwerpen

  • Hugo Moors (SCK•CEN): ‘Is er buitenaards leven mogelijk op exoplaneten?’
  • Elissa Embrechts (UAntwerpen): ‘Een computerspel om beter te worden’
  • Timia Van Soom (UAntwerpen, UZA): ‘De batterijen in ons lichaam: Hoe werkt ons stopcontact?’
  • Jasmien Orije (UAntwerpen): ‘Vogels hebben ook huiswerk, maar testosteron helpt hen’
  • Ellen Roels (VUB): ‘Moeten robots soms ook naar de dokter?’

Deze wetenschappers nemen deel aan de Wetenschapsbattle provincie Antwerpen, dinsdag 17 maart 2020 op Campus Kajee in Schoten.

Provincie Limburg

  • Jolien Hendrix (UAntwerpen): ‘Het zit tussen je oren, of toch in je bloed?’
  • Lize Evens (UHasselt): ‘Genezen van zieke harten door superheld cellen!’
  • Melissa Schepers (UHasselt): ‘Het mysterie van de haperende hersenen’
  • Bjorn Baselet (SCK•CEN): ‘Een vliegticket naar Mars, iemand?’
  • Sunita Janssenswillen (VUB): ‘Honden praten met moleculen’

Deze wetenschappers nemen deel aan de Wetenschapsbattle provincie Limburg, donderdag 19 maart 2020 op Daltonschool Zolder in Heusden-Zolder.

Provincie Oost-Vlaanderen

  • Annelies Emmaneel (VIB – UGent Center for Inflammation Research): ‘Cellen helpen om ziekte op te sporen!’
  • Jorn Ockerman (UGent – Creative Therapy): ‘Sporten en Bewegen met Matti, de knotsgekke speelmat’
  • Noortje Hermans (Thomas More): ‘Kijk eens in je brein’
  • Rosemarie De Weirdt (UGent): ‘Wat je van kaka leren kan…’
  • Pieter Ostermeyer (UGent): ‘It’s aliiiive!: Beestjes onder stroom maken jouw smartphone!’

Deze wetenschappers nemen deel aan de Wetenschapsbattle provincie Oost-Vlaanderen, maandag 16 maart 2020 op GBS De Vlinderdreef in Moerbeke-Waas.

Provincie Vlaams-Brabant/Brussel

  • Leni Lammens (UGent): ‘Red de kikkers! (Want een wereld zonder, dat merk je snel!)’
  • Ruth Styfhals (KU Leuven): ‘De geheimen van een octopus brein’
  • Jan-Pieter D’Anvers (KU Leuven): ‘Hoe maak je een geheime code?’
  • Floris De Feyter (KU Leuven): ‘Het robotbrein onder de loep’
  • Joeri Lambrecht (VUB): ‘Bloed: het ideale middel voor opsporing van een zieke lever’

Deze wetenschappers nemen deel aan de Wetenschapsbattle provincie Vlaams-Brabant/Brussel, vrijdag 20 maart 2020 op Basisschool Dol-fijn! in Rillaar.

Provincie West-Vlaanderen

  • Lore Cuypers (Howest): ‘Bewegen in de kindvriendelijke stad!’
  • Charysse Vandendriessche (VIB-UGent Center for Inflammation Research): ‘De Parkinson pakjesdienst’
  • Gert Muylle (Howest): ‘Vital Schools: nooit meer stil zitten in de klas!’
  • Nick Vereecke (UGent): ‘ACTG: Wie ontrafelt deze geheime code?’
  • Martijn Castelein (UGent): ‘Hoe microben en mensen de wereld kunnen redden’

Deze wetenschappers nemen deel aan de Wetenschapsbattle provincie West-Vlaanderen, woensdag 18 maart 2020 op VBS Sint-Lodewijk in Deerlijk.

Presentatiemasterclass

De scholen en leerlingen schieten nu in actie om hun Wetenschapsbattle voor te bereiden. Voor de wetenschappers is de volgende stap de presentatiemasterclass van The Floor is Yours in de week van 17 februari 2020. Dan leren ze alle technieken en geheimen kennen om helder en overtuigend hun onderzoek te presenteren.